San Francisco

3 mei 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

De dagen in San Francisco wonen we op de Lombard Street, een straat op ongeveer 4 blocs van de Fisherman’s wharf. De straat loopt van west naar oost, maar wij zitten vlakbij het einde van de straat aan de westkant, dus vlak bij de Golden Gate bridge. Op de kaart lijkt alles makkelijk te bewandelen maar daar kan je je hier behoorlijk in vergissen: sommige stukken gaan zo steil omhoog dat het alleen met trappen is te beklimmen. Zo ook de Lombardstreet. De eerste dag lopen we naar de Fishermans Wharf via de kust en dat gaat heel redelijk, maar de terugweg had ik bedacht via een andere route (en rondje lopen is altijd leuker) en dat bracht ons over een van de hoogste heuvels van SF. Die FishermansWharf is ongelooflijk toeristisch geworden. Ik kon me de buurt nog herinneren uit 1992, en hoewel toen ook al erg toeristisch, nu is het allemaal kermis. Pier 39 is nu ongeveer in 3 lagen uitgebouwd, met winkels, restaurants, kermisattrakties. Op de kop van die pier, recht tegenover Alcatrraz, prima gegeten bij een fantastisch uitzicht, een ondergaande zon en zeer helder weer. Erg warm is het ook, en na de zware wandeling terug over die enorme berg komen we uitgeput aan en vallen meteen in slaap. De tweede dag nemen we de bus naar downtown, ontdekken we dat het museum voor moderne kunst gesloten is voor verbouwingen, zien we hoe een donkere man door 3 agenten zeer hardhandig tegen de grond wordt gewerkt en in de boeien wordt geslagen (niet duidelijk waarvoor), lopen we door het civic center en de buurt ‘south of market’, kopen brood en kaas bij een biologische markt bij het Ferry-hoofdgebouw, en lopen terug via de waterkant. Inmiddels weten we hoe we de hoogste toppen kunnen vermijden. De enige interessante voorstelling vandaag en morgen is een show/musical naar het boek van Mormon. Kaartjes hiervoor zijn nog te verkrijgen voor …594 dollar per stuk. Omdat we niet van Mormon zijn doen we dat maar niet. Het ballet Romeo en Julia laten we ook voor wat het is, en Annie trekt ons helemaal niet. Dus besluiten we ook ’s avonds te gaan wandelen, nu naar het presidium, de wijk bij de Golden Gate brug. Dat is een wijk waar zich het hoofdkwartier bevond van de amerikaanse strijdkrachten in 6 opeenvolgende oorlogen –zoals er trots op een bordje staat- ‘to maintain US leadership in the pacific’. Een mooie wijk, nu vooral gebruikt door scholen, opleidingsinstituten voor digital arts, sportfaciliteiten. Het ziet er gelikt uit. De Golden Gate bridge zelf is deze avond nauwelijks te zien, want vanmiddag is het flink gaan waaien, is het veel kouder en is er mist op komen zetten. De temperatuur kun je hier niet voorspellen: die kan heel snel veranderen.

De laatste dag van onze vakantie besluiten we ook maar wandelend door te brengen. We lopen nu een andere kant op, richting Golden Gate Park, waar zich het De Young-museum bevindt voor moderne kunst in een groot park , waarin ook het Queen Wilhelmina tulip garden ligt, vlakbij een nederlandse windmolen.

Met versleten voetzolen beeindigen we deze wandeling, we checken in voor de vlucht van morgen, en gaan straks de laatste steak verorberen.

Nog een paar laatste constateringen:

·        amerika is een prachtig land met hele lelijke kanten. En misschien kan je dat ook wel andersom zeggen.

·        De mensen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam

·        Het mooiste zijn de nationale parken

·        De benzineprijs liep op van 2,05 per gallon in de buurt van chicago tot 4,15 per gallon in San Francisco. Het wagenpark is in vergelijking met een jaar of 20 terug heel anders: bijna iedereen rijdt tegenwoordig in european-size cars

·        Je ziet grote verschillen tussen de staten: in kwaliteit, in soorten winkels en producten

·        Er zijn enorme verschillen tussen arm en rijk en men schaamt zich daar ook niet voor; het lijkt door iedereen geaccepteerd te zijn,

·        Vaak had ik het gevoel; dit is een land in verval, maar vaak ook juist niet

·        Een prachtig land om in rond te reizen, maar ik zou er niet willen wonen

·        Veel meer winkels met ‘gezonde’ producten in vergelijking tot ongeveer 10 jaar geleden

·        In de steden ontzettend veel joggers, fietsers, hedonisten

·        Buiten de steden heeft 80% obesitas

·        Strenge alcoholwetgeving: een restaurant is verplicht om naast je biertje een glas water te zetten

·        Je ziet hier niemand meer roken (behalve dan in de casino’s in Las Vegas)

·        April was voor ons een prima maand om door de parken in het zuiden te rijden, maar we hebben begrepen dat we geluk hebben gehad: normaal is het er in april vaak veel kouder

·        Voor de beste plekken in de parken: goede voorbereiding en van tevoren reserveren

·        Rijden met een camper in amerika is ideaal omdat men er overal voor is toegerust