New Orleans

26 maart 2015 - Galveston, Texas, Verenigde Staten

DSCF1235

Na het ophalen van onze camper op ongeveer 3 uur rijden van Chicago besluiten we wat kilometers (mijlen) te maken. Zo rijden wij in 3 dagem door naar New Orleans. De camper bevalt erg goed. Hij is ruim genoeg om met z’n 3en in te leven en erg gezellig en knus. Zelfs de keuken is van alle gemakken voorzien en die gebruiken we (Anna) dus ook maar al te graag.

DSCF1242

Eerst een nacht geslapen op een camping vlak bij Indianapolis, maar een paar uurtjes gereden om te wennen aan de camper. Daarna een nacht op een  camping vlakbij Nashville geslapen en de volgende dag in ruim 8 uur gereden naar New Orleans . Op een rv-park op  ca 20 km van de stad maar met shuttle verbinding naar downtown  slapen wij 3 nachten zodat wij 2 volledige dagen Nola, zoals de locals het hier noemen kunnen beleven. De eerste dag gaan wij met de bus naar de rand van de stad waar wij overstappen op een hele ouderwetse tram waarvan we het idee hebben dat ie als een soort toeristische grap wordt ingezet. De tram blijkt echter deel uit te maken van een omvangrijk netwerk van gerestaureerde trams die duizenden mensen in en om downtown vervoert.

DSCF1259

Deze tram rijdt door een prachtige straat in “the Garden District” met prachtige huizen uit de glorietijd van New Orleans. Huizen met veranda’s. balkonnetjes van gietijzerwerk en terrasjes onder pilaren. Prachtige tuinen, indrukwekkende bomen met kralenkettingen erin vanwege mardi-grass-light (st patricksday).

Nola  is dus  een hele andere stad dan Chicago! Maar ook hier  hoor je bijna op elke straat jazz muzikanten spelen. Ieder eigen stijl en eigen instrumenten. Heel gezellig en een  vrolijk sfeertje! Wij dwalen uren door de stad en genieten van muziek, typische architectuur en de mensen om ons heen.

DSCF1265

De tweede dag rijden we met de schuttle van de camping naar de stad. We bezoeken de oudste kathedraal  van de US (st louis cathedral) en bezoeken daarna  het indrukwekkende museum van 2e wereldoorlog. Mooi museum, natuurlijk vooral de eigen roem, inzet en onverschrokkenheid bewierokend.

IMG_0945

Rond de mooi opgeknapte binnenstad zie je nog overal de gevolgen van Katrina. Veel rommel, maar inmiddels ook veel nieuwbouw. Zoals elke Amerikaanse stad: grote gebieden met vormloze bebouwing. Vreemd genoeg is de Mississippi, waarvan je verwacht dat deze rivier overal  het stadsbeeld zou bepalen, een beetje weggestopt. Zoal het IJ in Amsterdam.

IMG_0953

Meer foto's zijn te vinden in het tabblad "foto's" op dit blog!